I bland funderar jag på varför inte jag skaffar mig en "vanlig" segelbåt, Arcona, Linjett eller någon Fransyska.. osv? Jag har svårt att förstå mig själv ibland men tror det är en kombination av fantastiska seglare, kvalitet, skönhet, sjömässighet och kompetens. Och för att tillfredsställa helheten av detta bör man någon gång om året ta sig en tur till Österbotten och inandas just detta.. Och det är inte helt lätt att ta sig dit. Du flyger förslagsvis till Vasa i norra Finland (i höjd med Umeå) och ordnar sedan en transport de ca 11 mil norrut rakt genom skogarna, och åter skog och lite sjöar. Då slår det en hur i hela friden kan det komma sig att här ute i tomheten så byggs två av världen bästa segelbåtar? Nautor Swan och Baltic. Här har man byggt båtar i flera hundra år, det finns en klar likhet med Orust, men här är det mer "hard core". Man kan undra hur Italienaren Ferragamo tänkte när han "shoppade" på sig ett varv här, bara att ta sig hit måste vara rätt knepigt, och för en Italienare troligvis inte ens exotiskt..
Här står två Swanbåtar som togs ur vattnet "på denna sidan av nyåret" mao båtarna ägs av två fanatiker....(precis som jag) som seglar från isen släpper till det är omöjligt att segla pga isläget. Båten till vänster är min gamla Amoress Swan 43/110 och hon kallas för isbrytaren, då hon mer eller mindre lyfts ur isen för att stå redo på kajen inför islossning.
Yxpila Boat Yard kan det om Swanbåtar man behöver veta men det som får många båtar hit är renovering av teakdäcken och lackering av skrov och inredning. Och det är ju givet att det skall var så, har man investerat så mycket i sin båt så vill man behålla så stor del del som möjligt av investeringen och då krävs det att rätt människor tar hand om dessa båtar, för det är i mina ögon en viktig del av Swanbåtar, just dessa människor. Jag dras till dessa fantastiska människor som på detta diskreta och professionella sätt besitter så otroligt mycket unik kunskap om mitt lite galna intresse.
Tänk bara tanken att de flesta Swanbåtarna ligger i medelhavet och flera av dessa väljer att segla ändan hit upp mitt i ingenstans.. för att renovera sina båtar. Helt otroligt.
Nu åkte jag till Kokkola för att titta på en specifik båt som låg till salu där, och precis som stod i prospektet "bättre än ny" var denna skönhet. Hon var i mina ögon för fin för att användas av en vanlig familj med två illbattingar till barn. Men det var värt resan att bara få känna känslan... av en 15 år gammal båt som är i bättre skick nu än när hon lämnade varvet. Nästan lite svårt att fatta.
Ola Hallman bedriver också försäljning av nya och gamla Swanbåtar och detta knyter ihop helheten med Swan i mina ögon. Vi seglar våra gamla båtar och vårdar dem på bästa sätt och byter våra båtar till större eller mindre och vi kan få råd och hjälp och få våra båtar i nyskick om vi vill, (har råd...) på ett fantastiskt prestigelöst sätt. Dessa människor som arbetar här gör ett fantastiskt arbete det är skön känsla att träffa dessa människor och bara se hur det jobbar.
Nu är det lördag och jag är tillbaka i verkligheten, hoppas värdet blir bättre i morgon så vi kan göra klar Josephine för sjösättning. Det vore lite skoj att komma i för 15 april...
Tack för besöket Per! Och för reklamen!
SvaraRaderaEntusiaster som du gör jobbet till ett nöje.
Välkommen på nytt!
Ola
Hör du din gamle SkutSkeppare...
SvaraRaderaNu tycker jag du är orättvis, förlj med nästa gång istället.
/MalteBesk