söndag 4 april 2010

Ingen rast ingen vila..

Så här skall ett välvårdat teakdäck se ut. Gyllen grått! Min teori är att däcket slits av framför allt solen och där efter av massa skrubbning med starka medel. Jag ägde en gång en Sweden Yachts och var på besök på varvet. Kunde då inte låta bli att fråga hur de tyckte man skulle sköta ett däck. En snickare där sa "gör så lite som möjligt men en gång om året bör du skrubba av däcket och få bort beväxtning. Använd vanlig maskindiskmedel och varmt vatten". Så efter den teorin har jag skött mitt däck. Mjuk borste, varmt vatten och maskindiskmedel från Willys för 25 kr paketet. Tips är att inte köpa tabletter som jag gjorde en gång.... :)




Det blev en dag till på varvet, och varför inte ta tag i skrovet... Först en "löpa" med Hempels Polish för att göra en djuprengöring, få bort lite fender märken och tråkiga riningar. Polishen är alltid välidigt svår att få bort och man är rätt mör efter nästan 15 m skrov. Där efter tar men en vända med Internationals Nano Wax som jag tycker blir rätt bra. När jag även gjort detta och polerat upp en fin yta så gav jag mig i kast med sargerna på däckshuset. Nu värker fingrar och händer samt axeln som är nästan ur led. Men så är oxå Styrbordsidan mer eller mindre klar. Lite fin lir kvar bara. Jag sparar Barbordsidan till nästa helg och hinner jag med målning under vattenlinjen så är hon klart att sätta i sjön... Känns som jag ligger bra till i tid, det hade jag inte förväntat mig då det var björnkallt och massa snö bara för någon vecka sedan.. Men sjön suger just nu..

3 kommentarer:

  1. Mysigt att bottenmåla i helgen älskling, medan du gör klart skrovsidan. Undrar vad det blir för uppdatering här efter helgen?

    SvaraRadera
  2. Jag använde Nano-produkter förra året men fick en obehaglig känsla av att "kulorna" passerade ned i lungorna.Har du haft liknande tankar?
    Vet ej om jag skall fortsätta med nanovax i år eller återgå till konventionellt vax.
    Din åsikt?

    SvaraRadera
  3. Hallå Göte
    Jag har inte fått den känslan, och kör det så länge det inte finns något annat bättre att test.

    //Per

    SvaraRadera